Als bedrijfseigenaar is de verkoop van uw bedrijf meestal reden voor een feest, of op zijn minst een zucht van verlichting. Maar voor uw werknemers is het plaatje heel anders.

In het beste geval is de voorstelling van een leven na de verkoop voor de meeste werknemers een duistere nachtmerrie. Erger nog, zonder de juiste planning en actie, kan hun nachtmerrie snel de uwe worden. Volg deze zes tips om de overgang voor iedereen soepel te laten verlopen:

Hou het stil: Het allerbelangrijkste om werknemers te vertellen over een op handen zijnde transactie is … niets. U denkt misschien dat uw open-deur, open-boek bedrijfscultuur volledige openheid van zaken vereist, maar doe het niet. Verkoop- en fusietransacties zijn veel te veranderlijk. Als u iets bespreekt dat minder is dan een gesloten deal, gaan bij de werknemers de alarmbellen rinkelen en zullen velen van hen naar de uitgang gaan. U hebt genoeg problemen om mee om te gaan; werknemers die op het laatste moment overlopen, leiden u niet alleen af van uw taak, maar schrikken waarschijnlijk ook een koper af.

Laat ze zich binden: Een koper zal vaak eisen dat een paar belangrijke werknemers zich ertoe verbinden om voor een bepaalde periode bij het nieuwe bedrijf te blijven. Houd in dit geval het aantal vereiste personen zo klein mogelijk en neem ze dan individueel in de bespreking op. Als u met hen een arbeidsovereenkomst bespreekt, schets dan een rooskleurig beeld van de toekomst en zorg ervoor dat er een leuke financiële prikkel (bonus) aan hen wordt betaald voor zowel het ondertekenen als het nakomen van het contract. Maak hen ook duidelijk dat ze over deze deal moeten zwijgen tot de officiële aankondiging wordt gedaan.

Leestip: https://www.overnameadvies.nl/horecabedrijf-verkopen

Denk aan de kleine man: Hoewel er zeker geen regels zijn over het compenseren van elke werknemer wanneer u uw exit maakt, vergeet niet dat geen enkel bedrijf is gebouwd door één persoon. Het delen van de rijkdom zal u niet alleen helpen om ’s nachts beter te slapen, het zal dingen ook een stuk makkelijker maken als u ooit terug moet komen in het bedrijf, of als u ooit deze mensen wilt inhuren voor uw volgende onderneming.

Onderhandel over alles: Als het verkoopcontract u beloont voor aanhoudend sterke financiële prestaties, zorg er dan voor dat uw team intact en op taak zal overgaan. Na een verkoop is een koper echter vaak geïnteresseerd in het snijden in de kosten, wat kan betekenen dat er wordt gesneden in salarissen of personeel. Plan op voorhand om onnodige personeelsleden te schrappen voor de verkoop, en zorg ervoor dat het overblijvende personeel goed wordt verzorgd in uw overeenkomst. In verkoopcontracten kunt u alles vastleggen wat u maar wilt, inclusief personeelsbezetting, salarissen en bonussen voor degenen die u achterlaat.

Ga niet weg: Een van de beste manieren om uw team tevreden en op zijn plaats te houden, is door persoonlijk het goede voorbeeld te geven. De verkoop van uw bedrijf hoeft voor u niet het einde van de rit te betekenen. Plan een overgangsperiode van zes maanden na de verkoop waarin er weinig verandering is. Zorg ervoor dat uw mensen weten dat u nog steeds controle hebt over de dagelijkse activiteiten en dat hun banen veilig zijn. Wanneer u een stap opzij zet, doe het dan snel en besluitvaardig. Geruchten en onzekerheid zijn de vijand.

Stapel de liefde op: Als u sterke gebaren van werknemerswaardering hebt vermeden, kan het tijd zijn om van koers te veranderen. Voorafgaand aan een verkoop kan een incidentele teambuilding of een externe bijeenkomst de zaken luchtig en positief houden. Informele bijeenkomsten zijn ook een goede gelegenheid om te luisteren naar geruchten en om de geruchten de kop in te drukken die het moreel van de werknemers kunnen aantasten. Laat uw preoccupatie met de verkoop u niet blind maken voor wat de troepen zeggen.

Tip: Overname advies – Bedrijf verkopen – Geen verkoop, geen kosten

Uiteindelijk heeft elk bedrijf dat ooit verkocht is een aantal werknemers verloren. Sommigen zullen boos weggaan, sommigen zullen ontslagen worden, en sommigen zullen het als een persoonlijke belediging opvatten. Zo is het leven. Als bedrijfseigenaar is het niet uw taak om te proberen elke persoon gelukkig te maken, maar wel om de inspanningen van zovelen te erkennen.