Binnen Google Ads blijven er ontwikkelingen plaatsvinden. De nieuwe Smart Shopping functie is onlangs voor iedereen beschikbaar gesteld. Bij Smart Shopping wordt de bestaande productfeed gecombineerd met Google’s machine learning om advertenties op verschillende netwerken weer te geven. De eerste resultaten van de campagnes zijn veelbelovend met soms wel rendement tot 100%.

Waar worden Smart Shopping advertenties vertoond?

De advertenties van Smart Shopping worden op Google Shopping, Gmail, YouTube en via (remarketing)banners vertoond in het Google displaynetwerk. Het verschil met eerst is dat Google hierbij zelf bepaalt op welke van deze platforms je advertenties getoond worden. Het doel hierbij is om op deze manier de maximale conversiewaarde te behalen.

Binnen de campagnes bij Smart Shopping heb je de mogelijkheid om een doel-ROAS in te stellen. Dit betekent rendement op de advertentiebesteding. Op basis van deze doel-ROAS stuurt het algoritme van Google de campagnes qua prestaties richting de ingestelde doelen.

Wanneer kun je gebruikmaken van Smart Shopping?

Er zijn een aantal vereisten om gebruik te kunnen maken van Smart Shopping. Dit heeft te maken met de kennis die Google nodig heeft om de Shopping campagnes te kunnen optimaliseren. Hoe meer data je Google Ads account heeft over gebruikers en conversies, des te meer kennis Google heeft om de campagnes te optimaliseren. Je moet minimaal 20 conversies in de laatste 45 dagen gegenereerd hebben. Naast deze vereiste moet ook de orderwaarde van deze bestellingen gemeten worden, zodat Google data heeft om je Shopping campagnes te optimaliseren.

Voor het gebruiken van de dynamische remarketingbanners moet de remarketingtag ook actief zijn op je website. Ook moet je een doelgroep lijst hebben opgebouwd met minimaal 100 gebruikers.

Nieuwe resultaten vergelijken en beoordelen

We raden het aan om bij het instellen van de nieuwe campagnes via Smart Shopping de campagne minimaal 15 dagen de tijd te geven. In deze 15 dagen krijgt de campagne tijd om te leren en wordt er voldoende data verzameld. Met deze data kunnen de campagnes automatisch geoptimaliseerd worden. Na ongeveer een maand adverteren is het mogelijk om de statistieken binnen de campagne te vergelijken met de periode van ervoor.

Ben je geïnteresseerd in het adverteren via Smart Shopping? Neem dan contact op met een Google Ads specialist en profiteer van de voordelen van adverteren via Smart Shopping.