Op een beurs staan is voor bedrijven in bepaalde sectoren een goede manier om te laten zien waar ze mee bezig zijn en wat ze te bieden hebben voor (potentiële) klanten. Echter, het is vaak wel een prijzige vorm van marketing en sommige bedrijven weten niet goed wat de directe of indirecte voordelen voor hun bedrijf zijn. In deze blog worden er kort een aantal voordelen uitgelicht.

Direct contact met de juiste (potentiële) klanten

Het eerste voordeel van op een beurs staan is dat je heel doelgericht aan het marketen bent. Op een beurs voor een specifieke branche of productgroep komen ook alleen mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in de producten. Zit je in een B2B-markt, dan is het een goede manier om de eerste contacten te leggen en leads te vergaren die later tot sales kunnen leiden.

Direct contact met de concurrentie

Het tweede grote voordeel is dat je op een beurs ook meteen de concurrentie goed te zien krijgt. Als jij op een beurs jezelf van je beste kant wil laten zien, mag je ervan uitgaan dat je concurrenten hetzelfde doen. Daardoor kun je op een beurs veel informatie verkrijgen en die informatie gebruiken om er zelf beter van worden. Het is dus belangrijk dat je niet alleen maar oog hebt voor je eigen stand. Daarnaast is het belangrijk dat je beursstand op een positieve manier opvalt tussen de andere stands, om zo de aandacht van meerdere partijen (klanten, pers, concurrenten) te trekken.

Tref mogelijke partners of nieuwe werknemers

Zoals eerder aangegeven, komen  op beurzen waar jij met je bedrijf kan staan waarschijnlijk veel gelijkgezinde mensen. Heb je een relatief klein of opstartend bedrijf? Wellicht zijn er andere bedrijven die zeer geïnteresseerd zijn in wat je doet en vice versa. In dat geval is het mogelijk om op een beurs de eerste contacten te leggen en ideeën uit te wisselen voor mogelijke gezamenlijke projecten. Daarnaast tref je misschien wel mensen die zo geïnteresseerd zijn in je bedrijf dat ze voor je willen komen werken. Je kunt dan het eerste deel van het wervingsproces al op de beurs doen. Je moet wel goed in het achterhoofd houden wat het exacte doel is van de beurs en jouw stand daar, en jezelf daar op focussen. Met andere woorden: maak geen recruitment stand op een beurs gericht op de presentatie van innoverende projecten.