Het geven van effectieve feedback is een essentieel onderdeel van communicatie met je personeel. Verschillende aspecten van communicatie zijn erg belangrijk; denk hierbij aan effectief luisteren of vertrouwen opbouwen. Hoewel dit hele belangrijke aspecten zijn is feedback misschien nog wel een belangrijker aspect.

Feedback wordt elke dag gegeven

Vraag mensen wanneer feedback in het bedrijfsleven plaatsvindt en ze praten meestal over de jaarlijkse beoordeling of een disciplinair gesprek na een soort van misstand. Feedback is de hele tijd om ons heen. Telkens wanneer we spreken of luisteren naar een ander persoon is er feedback. In onze toon, in de woorden die we gebruiken of in de stiltes die we toestaan, feedback hoe ver we vertrouwen, hoeveel we respecteren, de mate waarin we liefhebben of zelfs een hekel hebben aan de persoon die voor ons staat. We geven eigenlijk altijd (onbewust) feedback.

Een ander woord voor effectief luisteren

Wanneer mensen met elkaar spreken moet hij of zij twee dingen ervaren. Zo moet je gesprekspartner weten dat ze begrepen zijn en jij moet weten dat wat je gezegd hebt enige vorm van waarde heeft voor jouw gesprekspartner. Haal een van deze aspecten weg en je hebt een gesprek wat rommelig kan voelen of zelf geïrriteerd kan raken.

Kans om te motiveren

Positieve feedback is een ander woord voor lof. Het gaat erom de mogelijkheid te benutten om waardering uit te spreken voor een goed product of een goede dienst in de hoop een persoon te inspireren om zo het onderste uit de kan te halen. Te weinig leiders, managers en collega’s vinden tijd om anderen te bedanken voor iets wat ze goed hebben gedaan en missen zo de gelegenheid om te motiveren.

Een manier om te blijven leren

Feedback hoeft natuurlijk ook niet altijd positief te zijn. Je kunt ook opbouwende feedback krijgen, waar je soms nog meer aan dan positieve feedback. Door te horen wat er beter kan kun je bouwen aan een betere versie van jezelf, een beter product of een betere dienst.